HOME

 

Roots Reggae

 

 

 

Augustus Pablo        

 

Augustus Pablo werd geboren als Horance Swaby in 1954 in St. Andrews, Jamaica. Hij werd een Rastafarian toen hij nog een tiener was, in zijn tiener jaren hij leerde orgel spelen door steeds de kerk weer binnen te sluipen. Bob Marley bracht hem naar de studio om de eerste Wailer-platen in te spelen. Pablo zette zelf de melodica op de muzikale kaart in 1969. Toen hij de studio van Herman Chin Loy’s Aquarius winkel binnenliep werd hij naar Randy’s geleid voor het opnemen van ‘Iggy Iggy’. Aquarius dub is een sterke plaat met niet overdreven dubwerk, waar zeker nog lekkere rauwe kantjes aanzitten.

 

Augustus PabloFile written by Adobe Photoshop® 4.0

 

Zijn volgende opname voor de dezelfde producer was het prototype ‘Far East’ geluid voor ‘East Of The River Nile’. Voor de nieuwe producer voor Randy’s, Clive Chin (familie van Herman), nam hij de volgende single ‘Java’ op (zie ook einde verhaal). Clive Chin was trouwens een oud klasgenootje van Horance en Herman was weer een neef van Lesly Kong. Ja, er waren toen ook al wat Chinezen actief op Jamaica. Chin werkte met Pablo aan de klassieke instrumentale plaat This Is Augustus Pablo (Tropical, 1974).

 

 

File written by Adobe Photoshop® 4.0File written by Adobe Photoshop® 5.0File written by Adobe Photoshop® 4.0

 

 

Hij ging met andere producers werken, ‘Lovers Mood’ voor Leonard Chin, ‘Hot And Cold’ voor Lee Perry, en andere nummers voor Gussie Clarke, Keith Hudson, Joe Gibbs, Yabby You, Winston Riley, Derrick Harriott en Bunny Lee. Ontevreden over financiële en artistieke afspraken begon hij zijn eigen label: Rockers. Genoemd naar de soundsystem die hij en zijn broer Garth bezaten. Zijn eerste nummers waren een mix van nieuwe versies van oude Studio One rhythms – ‘Skanking Easy’ (van ‘Swing Easy’) en ‘Frozen Dub’ (van ‘Frozen Soul’) plus originele composities 'Cassava Piece’, ‘555 Crown Street’ en ‘Pablo’s Theme Song’. King Tubby Meets Rockers Uptown (geproduceerde tracks van Pablo gemixt door Tubby, Clocktower 1976) word dan ook gezien als een van de beste dubplaten aller tijden. Ik kan er zo nog wel een paar ander noemen Lee Perry – Blackboard Jungle bijvoorbeeld maar het is zeker een aanrader, door zijn relaxte sfeer en zware baslijnen.  

 

 

File written by Adobe Photoshop® 4.0File written by Adobe Photoshop® 4.0File written by Adobe Photoshop® 4.0File written by Adobe Photoshop® 4.0

 

 

Andere artiesten met wie Pablo werkte zijn Horance Andy (In The Light), I Roy, Freddie McKay, Jacob Miller, Hugh Mundell, Ricky Grant en Tetrack. Pablo was ook in trek als sessie muzikant en speelde op ontelbare platen mee in de jaren ‘70. East Of The River Nile (Message, 1978) is weer een van de meest aansprekende geheel instrumentale plaat na This Is Augustus Pablo. Op dit album met zijn Rockers All Star band aangevuld met Earl 'Chinna’ Smith worden landschappen van rhythmische geluiden geproduceerd aangevuld met Pablo’s string synthesizer en melodica. Het geluid draagt ook zeker de onmiskenbare kracht van Lee Perry en zijn Black Ark studio.

 

 

 

 

Hier houd het wat mij betreft ook een beetje op. Hij probeerde daarna nog wat met Junior Delgado’s ‘Raggamuffin Year’ single en album en ging mee in het computeriseerde tijdperk. Hij werkte nog met artiesten als Yammie Bolo, Icho Candy, Delroy Williams, Norris Reid en Blacka T. Blowing In The Wind wordt nog gezien als een hoogtepuntje in de jaren ’90, maar ik vind hem tegenvallen omdat de ‘spanning’ wegblijft. Als ik dan nog moest kiezen ga ik voor de compilatie Rockers International 1&2 (Greensleeves, 1992) en ik zou zeggen probeer Aquarius Dub eens. Daarnaast zijn de meningen verdeeld over Ital Dub (Trojan 1975), ikzelf vind dat hij niet de klassiekers overtreft, maar hij wordt soms als zeer innovatief omschreven. Dus ik zal zeggen probeer  nog wat te ontdekken bij Augustus Pablo. Zijn melodica kan je natuurlijk blijven bekoren, heeeerlijk…

 

 

 

 

Klik hier voor de discografie

 

Luisterfragment 1: Hugh Mundell en Augustus Pablo,  ‘Africa Must Be Free By 1983’ van Africa Must Be Free By 1983 Dub

Luisterfragment 2: De melodica en Lee Perry, ‘Mediation Dub’ van authentic golden melodies

Luisterfragment 3: Java

 

Extra info:

 

JAVA 

File written by Adobe Photoshop® 4.0File written by Adobe Photoshop® 4.0

 

 

The story of "Java" is well known, Clive Chin had originally recorded a vocal by Dennis Wright on the rhythm, but was unhappy with the result. He then asked his friend Augustus Pablo to play on it, and the resulting record was a massive success that launched Pablo's career. The record includes supporting vocals from The Chosen Few, but it is Pablo's eerie powerful lines combined with the relentless and innovative rhythm that make it the classic it is. The other side of the record, "Java Version", features a totally different take by Pablo.

The success of "Java" encouraged Clive Chin to issue further cuts of the rhythm, including a splendid horns version from Tommy McCook, "Jaro", coupled with an Augustus Pablo clavinet cut, "Maro", and a Dennis Alcapone toast, "Mava" coupled with Pablo and Bongo Herman's "Java Passion" . Clive followed these up with an album that is usually called "Java Java Dub", but which was originally credited as "Java Java Java Java". The original ten track album includes a further dub to the "Java Version" take, "Java Java Dub". In 1988 a ten track issue of "Java Java Dub" was released in the U.S.A. with a blank cover. Rather than being a reissue this is in effect a different album, as all of the tracks have been remixed and several feature added contributions from deejay Delroy "Crutches" Jones.

This set includes a straight dub cut "Java Java". Shortly after this twelve-track edition of the album appeared in the U.K. with slightly different mix from its predecessor and with two extra tracks, Pablo's "Java" and Dennis Alcapone's "Mava" Clive Chin also issued one other cut to the rhythm, I. Roy's "Hospital Trolley".

There were two early recuts of the rhythm. Prince Buster produced Senior Pablo's melodica cuts, "Java" and "Science", and Studio One issued a strong saxophone version by Cedric "Im" Brooks and The Invaders, "Ethiopia". Pablo used the rhythm for two Black Ark produced cuts, his version of "Java". There have been many other cuts to the rhythm, but special mention should be made of Roman Stewart and The Heptones' "Rain A Fall" and Sugar Minott's beautiful "People Of The World".

Magazine: Rhythm Wise Three, by Jean Scrivener. 1991

ISBN 951-95321-3-7